High Power Laser Therapy (HPLT)

Laser therapie heeft een wetenschappelijk bewezen effect in het bestrijden van pijn, het heeft een ontstekingsremmende werking en stimuleert de bevordering van cel genezing bij onder andere wonden, postoperatieve herstelfase maar ook bij spier- en peesblessures. FysioZuid biedt als eerste praktijk in Almelo High Power Laser Therapie aan in combinatie met fysio- en manuele therapie.

Als de bron van de klacht en beperking is gelokaliseerd en de hulpvraag van u als patiënt in kaart is gebracht kan een behandeling direct van start. Laser therapie kent geen bijwerkingen en wordt als aangenaam ervaren, vanwege de ontwikkelde warmte en afname van eventuele zwelling. Het heeft een direct pijn verlichtende werking, dit is prettig, maar niet het hoofddoel van de laser. In de dagen na de behandeling zal het genezingsproces namelijk in gang worden gezet. Het gaat hier om een Class IV therapeutische Laser oftewel High Power Laser, een grote vooruitgang t.o.v. de tot voor kort vaker gebruikte Low Level Laser oftewel Cold of Soft Laser.

De Class IV Laser (tot 15 Watt) komt tot ongeveer 12 cm diep en kan zo daadwerkelijk dieper liggende weefsels bereiken. De cellen absorberen de energie van het laserlicht waardoor de mitochondrieën, (verantwoordelijk voor de energiehuishouding binnen de cel) worden gestimuleerd. De cel functie normaliseert en gaat werken aan herstel, dit proces heet fotobiostimulatie. High power laser therapie stimuleert dus het zelf herstellend vermogen van het lichaam.

Kortom de High Power Laser is een laser apparaat wat dus ondersteuning biedt bij de fysiotherapeutische behandeling en kan bijdragen aan een sneller resultaat. Het stimuleert normalisering van de celfunctie en genezing door middel van een sterk energetische lichtbundel. Deze klasse 4 laser kan zeer diep in weefsel doordringen en daarmee is dit apparaat ook uiterst geschikt voor dieper gelegen probleemgebieden.

Effecten van high power laser therapie:

• Verlicht pijn
  • Verminderd de ontstekingsreactie
  • Versnelt weefselreparatie en celgroei
  • Verbetert de doorbloeding
  • Verhoogt de celstofwisseling
  • Verminderd littekenvorming en verkleving van bindweefsel
  • Verbetert zenuwfunctie
  • Versnelt wondgenezing
  • Stimuleert het immuunsysteem

Indicaties zijn o.a.:

• Wond en litteken behandeling
  • Slecht helende wonden
  • Huidproblemen
  • Pees, ligament en gewrichtsblessures
  • Spierblessures en verhoogde spierspanning
  • Artrose
  • Bevordering van herstel na een orthopedische operatie
  • Rug en nekklachten
  • Perifere zenuwbeschadigingen

(Avonduren geopend voor groepsfitness)

Nieuwe berichten

! NIEUWE SAMENWERKING !
08 feb 2024
Voel je beter door 'WandelFit' !
30 dec 2023